Αφορμή της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας στάθηκε το ενδιαφέρον των παιδιών και οι συχνές τους συζητήσεις γύρω από τα δόντια. Βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος ήταν να γίνει γνωστό στα παιδιά πόσο χρήσιμο είναι να διατηρούμε την στοματική μας υγεία σε άριστα επίπεδα από μικρή ηλικία, η πρόληψη, η διατήρηση και η προαγωγή της στοματικής υγείας. Μας ενδιέφερε να μάθουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα δόντια και την στοματική υγιεινή, μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που προάγουν την ενεργή συμμετοχή των παιδιών.

Στόχοι

  • Να αντιληφθούν τα παιδιά τη σημασία της καλής στοματικής υγιεινής.
  • Να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες που συμβάλλουν στη διατήρηση της στοματικής υγείας.
  • Να κατανοήσουν τους τρόπους πρόληψης (σωστό βούρτσισμα, συχνός οδοντικός έλεγχος, υγιεινή διατροφή) και πώς την επηρεάζουν.
  • Να εξοικειωθούν με τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου.
  • Να αναπτυχθεί ο προφορικός λόγος. Να γίνουν δραστηριότητες για την ανάπτυξη της περιγραφής, διήγησης, αφήγησης κι ερμηνείας με στόχο τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους.
  • Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας και αλληλεπίδρασης.

Δραστηριότητες

Ξεκινήσαμε προσεγγίζοντας το θέμα μέσα από την συζήτηση διερευνώντας  και καταγράφοντας τις γνώσεις των παιδιών γύρω από το θέμα αλλά και ό,τι άλλο θα ήθελαν να μάθουν. Στη συνέχεια περάσαμε στην φάση του σχεδιασμού. Τα παιδιά ερωτήθηκαν με ποιον τρόπο θα ήθελαν να διερευνηθεί το θέμα.

Δημιούργησαν με πλαστελίνη ένα όμορφο και υγιές στόμα.

Η ομάδα ανέλαβε, να βρει από περιοδικά όμορφα χαμόγελα. Αφού τα έκοψαν, τα κόλλησαν σ’ένα χρωματιστό χαρτόνι δημιουργώντας ένα χαμογελαστό κολάζ.

Με αφορμή την ιστορία συζητήθηκε με τα παιδιά τι είναι αυτό που κάνει τα δόντια μας να μαυρίζουν, να χαλάνε ή να πονούν. Όλα τα παιδιά γνώριζαν ότι η ζάχαρη ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την καταστροφή των δοντιών. Στη συνέχεια δημιούργησαν μια αφίσα με τίτλο «οι εχθροί και οι φύλακες των δοντιών».

Οι οδοντόβουρτσες των παιδιών μάς έδωσαν την ευκαιρία να κάνουμε μια μαθηματική προσέγγιση καθώς τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να μετρήσουν τις οδοντόβουρτσες, να τις βάλουν στη σειρά, να τις χωρίσουν σε ομάδες με βάση τα χαρακτηριστικά τους και να σκεφτούν αν οι οδοντόβουρτσες «είναι τόσες όσες και τα παιδιά».

Διαφήμιση: Μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή παρακολουθήσαμε διάφορες διαφημίσεις, σχετικές με την υγιεινή των δοντιών, διαφημίσεις οδοντόκρεμας, οδοντόβουρτσας, συλλέξαμε διαφημίσεις από περιοδικά κι εφημερίδες. Αποφασίσαμε και δημιουργήσαμε την δική μας διαφήμιση για την οδοντόκρεμά μας. Τα παιδιά την ονόμασαν «μαγική οδοντόκρεμα».

Παιχνίδι ρόλων: Τα παιδιά ανέλαβαν μέσα από το συμβολικό παιχνίδι τον ρόλο του οδοντίατρου και του ασθενή, γεγονός που έδωσε την αφορμή να μάθουν διάφορες πληροφορίες για το επάγγελμα του οδοντίατρου, καθώς και να εξοικειωθούν με την ιδέα μιας επίσκεψης σε αυτόν.

Κουκλοθέατρο. Τα παιδιά συνεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα κουκλοθέατρο. Στη συνέχεια με οδηγό την φαντασία τους και την μοναδική δημιουργική τους διάθεση έφτιαξαν κούκλες με ξυλάκια, με αποτέλεσμα οι φιγούρες να ταιριάζουν με το θέμα που επεξεργαζόμαστε.

Ο ενθουσιασμός τους και η έντονη διάθεση των παιδιών για το παιχνίδι με το κουκλοθέατρο, μας οδήγησε να ζητήσουμε τη βοήθεια των γονέων.

Συνεργασία σχολείου – οικογένειας.  Ζητήθηκε από τα παιδιά να συνεργαστούν με τους γονείς τους και να δημιουργήσουν από διάφορα καθημερινά υλικά τα οποία υπάρχουν στο σπίτι, κούκλες οι οποίες θα πρωταγωνιστούσαν στην παράσταση με τίτλο «Δοντάκια αστραφτερά».

Οι ήρωες της παράστασης!!!

Τα παιδιά παρουσίασαν τις δημιουργίες τους στην τάξη, απόλαυσαν την διαδικασία και συνεργάστηκαν δημιουργώντας το σενάριο της παράστασης.

Η θεματική αυτή ενότητα μας προσέφερε πολλές ευκαιρίες για παιχνίδι και ψυχαγωγία, αλλά και βοήθησε τα παιδιά μέσα από ενδιαφέρουσες για εκείνα δραστηριότητες να ενημερωθούν για ένα σημαντικό θέμα όπως είναι αυτό της στοματικής υγιεινής.