Στα πλαίσια επεξεργασίας της θεματικής ενότητας «το σώμα μου», παίξαμε προσεγγίζοντας τα μαθηματικά και πιο συγκεκριμένα τις χωρικές έννοιες.

Ο χώρος για το παιδί είναι μια ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών κι ένα πεδίο μάθησης, στο οποίο συναντάει πληθώρα μαθηματικών εννοιών, αφού, για να κατακτήσει το χώρο, πρέπει να ερευνήσει και να «ερμηνεύσει» τις σχέσεις που ανακαλύπτει, να κάνει συσχετισμούς και να τους αναπαραστήσει.

Το μαγικό χαρτί: Δίνουμε στα παιδιά ένα κομμάτι «μαγικό» χαρτί. Όταν έχει ήλιο γίνεται καπέλο, όταν βρέχει, γίνεται ομπρέλα, όταν λερώνονται τα παπούτσια μας, γίνεται χαλί κ.λ.π.

Κάθε φορά ρωτάμε τα παιδιά που θα βάλουν το χαρτί, ανάλογα με τη μορφή που πήρε π.χ. έγινε καπέλο και το βάζουμε πάνω στο κεφάλι μας. Έγινε χαλί και πού το βάζουμε; Κάτω από τα πόδια μας. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τις λέξεις πάνω-κάτω.

Μαθησιακή επιδίωξη: να αντιληφθούν τις έννοιες πάνω-κάτω σε σχέση με το σώμα τους.

Τα πάνω – κάτω: τοποθετούμε μερικά αντικείμενα πάνω και κάτω από το τραπέζι. Τα παιδιά τα παρατηρούν και απαντούν σε ερωτήσεις (τι είναι κάτω από το τραπέζι;Πού είναι το βιβλίο κ.ο.κ.).

Μαθησιακή επιδίωξη: να αντιληφθούν τη θέση των αντικειμένων πάνω-κάτω.

Πουλάκια στις φωλιές: απλώνουμε στο χώρο στεφάνια-φωλιές. Τα παιδιά γίνονται πουλιά και πετούν ελεύθερα τρέχοντας στο χώρο, χωρίς να ακουμπούν τα στεφάνια. Όταν ακούσουν «κίνδυνος γεράκι», πρέπει να μπουν μέσα στις φωλιές τους. Όταν ακούσουν «ώρα για φαγητό», βγαίνουν έξω από τα στεφάνια και πετούν πάλι.

 

Μπες-βγες: τοποθετούμε στο χώρο στεφάνια τόσα όσα και τα παιδιά. Κάθε παιδί στέκεται πίσω από το στεφάνι του. Τα παιδιά μπαινοβγαίνουν στο στεφάνι ανάλογα με το παράγγελμα: μέσα-έξω-έξω, μέσα-έξω-μέσα, μέσα-μέσα-έξω.κ.ο.κ.

Μαθησιακή επιδίωξη: οι έννοιες μέσα-έξω.

Βάζω καλάθι: τα παιδιά στέκονται όρθια και δημιουργούν έναν κύκλο. Στο κέντρο τοποθετούμε ένα μεγάλο καλάθι και ένα παιχνίδι μπάσκετ ξεκινά. Κάθε παιδί ρίχνει 3 βολές. Όταν η μπάλα μπει μέσα στο καλάθι, τα υπόλοιπα παιδιά φωνάζουν «μέσα», όταν η μπάλα δεν μπει στο καλάθι, τότε τα παιδιά φωνάζουν «έξω».

Η επεξεργασία του θέματος έγινε με οδηγό την διάθεση των παιδιών για παιχνίδι, δημιουργία και μάθηση.