Το θέμα που επεξεργαστήκαμε και αναλύσαμε στην «Παραμυθοχώρα» το μήνα Νοέμβριο, είναι τα ζώα της φάρμας. Αφορμή αποτέλεσε ένα βιβλίο που έφερε μια μέρα ένας μικρός μας φίλος με τίτλο «Το ανήσυχο κοτοπουλάκι». Η μορφή του βιβλίου με τις τρισδιάστατες εικόνες και τον μικρό ήρωα-κοτοπουλάκι, κέντρισε σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον των παιδιών και με τον τρόπο αυτό προέκυψε και η συγκεκριμένη θεματική μας ενότητα.

    Σε πρώτο στάδιο η επεξεργασία του θέματος έγινε στην παρεούλα μέσα από τη συζήτηση. Βασικός μας στόχος ήταν τα παιδιά:

  • να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους
  • να ανταλλάξουν απόψεις και βιώματα
  • να εντοπίσουν κοινά ενδιαφέροντα, καθώς επίσης και
  • να πάρουν την πρωτοβουλία, το καθένα ξεχωριστά, για να μιλήσουν

Γι’ αυτό άλλωστε και η συζήτηση είχε ως κεντρικό θέμα ποια ζωάκια έχουμε στο σπίτι μας, ένα θέμα οικείο και αγαπημένο στα παιδιά.

    Στη συνέχεια γνωρίσαμε τα ζωάκια της φάρμας μέσα από μερικά παραμύθια.

1

Η επεξεργασία των παραμυθιών είχε ως στόχο τα παιδιά :

  • να αγαπήσουν το βιβλίο και να το αντιμετωπίσουν ως μια ευχάριστη δραστηριότητα που δίνει νόημα στα ενδιαφέροντά τους
  • να αντιληφθούν ότι τα βιβλία μπορούν να αποτελέσουν πηγή πληροφοριών και ψυχαγωγίας.
  • να αναπτύξουν τον προφορικό λόγο2

Η γνωριμία μας με τα ζώα της φάρμας, εξελίχθηκε περισσότερο μέσα από την παρουσίαση εικόνων από την καθημερινή μας ζωή που τα απεικονίζουν.

Και σ’ αυτό το σημείο ο στόχος μας ήταν συγκεκριμένος: να παρατηρήσουν τα παιδιά την πραγματική μορφή των ζώων, το μέγεθός τους (αν είναι μικρόσωμα ή μεγαλόσωμα), καθώς και το χρώμα τους.

Οι εικόνες συνοδεύονταν και με τον αντίστοιχο ήχο κάθε ζώου. Τα παιδιά αυθόρμητα δοκίμαζαν να μιμηθούν αυτούς τους ήχους.

Η σύνδεση εικόνας και ήχου ήταν ακόμη ένας στόχος μας, να ταυτίσουν δηλαδή τους κατάλληλους ήχους με τα αντίστοιχα ζώα, έτσι ώστε αργότερα τα παιδιά να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τον ήχο ενός συγκεκριμένου ζώου χωρίς την υποστήριξη οπτικού υλικού.

Ακολούθησε συζήτηση για το πόσο σημαντικά αγαθά μπορούν να μας προσφέρουν τα ζώα της φάρμας και ποια συγκεκριμένα είναι αυτά (γάλα, μαλλί, συντροφιά, κ.α.).

3

 

«Τα χεράκια μας τα δημιουργικά, έφτιαξαν ζωάκια φοβερά»

Με την αξιοποίηση διαφορετικών υλικών τα παιδιά κατασκεύασαν τα ζωάκια της φάρμας. Χρησιμοποιήσαμε υλικά όπως :

τέμπερες, γκοφρέ και κανσόν χαρτόνι

τέμπερες, γκοφρέ και κανσόν χαρτόνι

βαμβάκι και ρολά υγείας

βαμβάκι και ρολά υγείας

ακόμη και τα ίδια μας τα χεράκια

ακόμη και τα ίδια μας τα χεράκια

“ Σκοπός μας ήταν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά υλικά, να εξασκήσουν τη λεπτή κινητικότητά τους και ταυτόχρονα να καλλιεργηθεί η φαντασία τους και να διαπιστώσουν ότι χρησιμοποιώντας απλά καθημερινά υλικά, μπορούμε να κατασκευάσουμε μοναδικές δημιουργίες. “

Οι κατασκευές μας στόλισαν το χώρο υποδοχής των παιδιών κατά την άφιξή τους στο σχολείο, έτσι ώστε να μπουν στη διαδικασία να αναγνωρίσουν τις δημιουργίες τους, να νιώσουν περήφανα γι’ αυτές και με τον τρόπο αυτό επακόλουθα να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους.

7

Η θεματική μας για τα ζώα της φάρμας, εμπλουτίστηκε και με διάφορα τραγουδάκια που είπαμε όλοι μαζί, και έδωσαν μια ευχάριστη νότα στην επεξεργασία του θέματος.

Οι διαφορετικοί ρυθμοί ενθουσίασαν τα παιδιά και ενίσχυσαν την εξέλιξη των μουσικοκινητικών δεξιοτήτων τους, καθώς μαζί με τα τραγουδάκια χορεύαμε και κουνούσαμε τα χεράκια μας ακολουθώντας το ρυθμό κάθε τραγουδιού.

Τέλος, οργανώσαμε παράσταση στο κουκλοθέατρο με θεατές και κουκλοπαίκτες τα ίδια τα παιδιά.

Η ιστορία ήταν :

«Το αγρόκτημα του μπάρμπα-Γιώργη».

Σε αυτή την παράσταση οι στόχοι μας ήταν οι εξής:

  • τα παιδιά να υιοθετήσουν ρόλους τόσο αυτούς του κουκλοπαίκτη και του θεατή όσο και αυτούς που όριζαν οι κούκλες (διάφορα ζωάκια που έπρεπε να υποδυθούν)
  • να αναπτύξουν την ικανότητα της ενσυναίσθησης, να μπουν δηλαδή σ’ ένα ρόλο και να τον υποδυθούν κατάλληλα
  • να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί η αλληλεπίδραση και η συνεργασία μεταξύ των παιδιών.

 

Υπεύθυνη της ομάδας

Δάφνη Θωμαΐδη